Heller riktig svar enn mange svar: Snakk med elevene om at det er viktigere å svare riktig, enn å løse mange oppgaver. Dersom elevene skynder seg og gjetter for å få løst mange oppgaver, vil de som oftest oppleve å få mange feilsvar og sendes tilbake til enklere oppgaver enn de kanskje i utgangspunktet trenger. I «Motivasjonsrommet» ser elevene både antall riktige og antall gale svar i hvert kapittel.
Prøv selv først: Elevene må gjerne få hjelp i hjemmearbeidet, men i ESØ er det viktig at eleven alltid leverer det første svaret uten hjelp fra foreldre eller andre. Blir det for mye hjelp, vil ESØ konkludere med at eleven har høy måloppnåelse og dermed gi eleven enda vanskeligere oppgaver.
Lagre det du er usikker på: Snakk med elevene om at det er lurt å lagre oppgaver de ikke har klart på to forsøk, slik at de senere kan be deg om hjelp til å løse disse oppgavene. Elevene kan også sende disse oppgavene til deg dersom de ønsker det. Du velger om du vil svare elevene digitalt, eller diskutere oppgaven i klasserommet.